julenigen.blogg.se

En blogg med inriktning på Julen såklart! Recept, pyssel och tankar... Kring en högtid som berör alla på olika sätt.

Julmat eller Julgodis eller båda?

Publicerad 2012-11-15 15:08:00 i Allmänt, Jul,

För många förknippas Jul med massor av mat. ja jag tycker om mat, men jag är inte så speciellt förtjust i julmat!
 
Men i godis! Knäck är favoriten... Följd av Rocky Road!
 
Vilket är ditt favoritgodis? Bifoga gärna recept:-)
 
Men köpegodis fungerar också bra tycker jag!
 
Polkagris stängerna är från Rusta och klubban är från Lagerhaus!
Skålen från Indiska och bokstäverna som bildar ordet mat är från olika ställen:-)
 
 
Om man inte vill enbart äta godis kan man äta Cole Slaw på rödkål!
 

Ingredienser

  • 300 g rödkål
  • 2 st äpplen
  • 2 dl lätt crème fraiche
  • 1 msk äppelcidervinäger
  • 1 tsk dijonsenap
  • 12 msk strösocker
  • 12 tsk salt
  • 2 msk riven pepparrot

Gör så här

Strimla kålen fint kärna ur äpplena och skär dem i tunna skivor och sedan i mindre bitar. Blanda ihop lätt crème fraiche, vinäger, senap, socker, salt och pepparrot. Blanda såsen med kålen och äpplena. Låt sedan salladen stå i kylskåp några timmar. Fräscht på julbordet.

                                      
 

 

Kommentarer

Postat av: Catta

Publicerad 2012-11-17 19:01:33

Jag gillar julmat, speciellt alla ollika sillar. Dessutom gillar jag godis, och knäck är nog favoriten. Fast fudge är ju gott det med. Och tryfflar...

Svar: Ja mycket gott finns det.-)
EllaNora

Postat av: Emelie - Emelies Christmas

Publicerad 2012-11-20 10:41:27

Jag älskar Rocky road :D Har även gjort en egen variant av den: http://emelieschristmas.blogg.se/2012/november/rocky-road-pa-mitt-satt.html

:)

Svar: Ska kika in där, och titta på ditt recept. Jag tänkte göra rocky road praliner:-)
EllaNora

Postat av: Sara / Få lite matro

Publicerad 2012-11-27 07:46:04

Jag har mycket favoriter kring jul både mat och fika...och godis förstås. Rocky road är nog min favorit men tyvärr har jag en nötallergisk dotter. Andra favoriter är
bountybollar http://mat-ro.blogspot.se/2010/12/bounty-bollar.html
och wienernougat http://mat-ro.blogspot.se/2008/12/wienernougat.html

Svar: Man kan göra rockyroad med tex solrosfrön om hon tål det... Jobbigt med allergi.
EllaNora

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

EllaNora

Kan vända pannkakor i luften samt springa fort i för stora träskor...och älskar det mesta som har med julen att göra...Men inte sill.. med en nubbe till...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela